Jak przygotować samochód do sprzedaży?
Wystawiając samochód na sprzedaż zwykle mamy nadzieję, że zadanie to nie będzie trudne, a tym samym nie minie wiele czasu, a my będziemy mogli cieszyć się tym, że nasza oferta zdobyła zainteresowanie potencjalnych kupców. Już w momencie tworzenia ogłoszenia uświadamiamy sobie jednak, że sprzedaż samochodu może okazać się znacznie trudniejsza niż początkowo nam się to wydawało. Na szczęście, nie oznacza to wcale, że nie mamy najmniejszych szans na to, aby nasz plan zakończył się powodzeniem. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę, jeśli chcemy je zwiększyć?
Wygląd ma znaczenie
Dzisiejsi kupujący nie należą już do osób zachwycających się każdym pojazdem, który sprawia wrażenie zadbanego. Nie da się jednak ukryć, że wygląd zewnętrzny auta ma znaczenie i nie pozostaje bez wpływu na to, jak jest ono postrzegane. Jeśli po samochodzie już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest pojazdem nowym, a jego właściciel go nie oszczędzał, niewiele osób będzie zainteresowanych poznaniem go bliżej. Nawet potencjalni nabywcy, którzy zdecydują się na oglądanie takiego pojazdu, mogą być dość ostrożni w swoim entuzjazmie starając się raczej szukać błędów i usterek.
Bardzo dobrym pomysłem może więc okazać się zadbanie o lakier sprzedawanego właśnie pojazdu. Jeśli jest on relatywnie młody, przeważnie możemy ograniczyć się do mleczka lub pasty lekkościernej. Nie można jednak zapominać, że lakierowanie nie ma najmniejszego sensu, jeśli pojazd wcześniej nie zostanie dokładnie umyty. Ryzyko porysowania podwozia będzie mniejsze także wtedy, gdy skoncentrujemy się na spłukaniu kurzu oraz piasku jeszcze przed podjęciem pierwszych prac.
Czas na wnętrze
Jeśli nasz samochód spodobał się klientowi na tyle, że zdecydował się on na odwiedzenie nas i przyjrzenie się z bliska pojazdowi, musimy liczyć się z tym, że zechce zajrzeć do środka. Niestety, wielu sprzedających zapomina o tym, jak ważne jest czyste wnętrze, a przecież intensywnie używany kilkuletni samochód nie należy pod tym względem do najbardziej atrakcyjnych. Jeśli chcemy, możemy oddać auto do profesjonalnego czyszczenia. Jego koszt jest uzależniony przede wszystkim od tego, jak wiele pracy będzie trzeba wykonać, aby doprowadzić samochód do idealnego stanu, zwykle jednak koszt waha się w granicach od 150 do 300 PLN. Nie każdy chce jednak wydawać dodatkowe pieniądze na sprzątanie auta, którego planuje się pozbyć. Warto więc pamiętać, że usunięcie ewentualnych zabrudzeń jest możliwe także samodzielnie.
Jeszcze zanim określimy, jak wiele pracy musimy włożyć w to, aby wnętrze auta zachwycało, powinniśmy je starannie odkurzyć. Co ważne, odkurzanie nie jest wcale czynnością odnoszącą się jedynie do podłogi. Starannie oczyścić należy również fotele i podsufitkę. Jeśli odkurzacz jest wyposażony w cienką końcówkę, powinniśmy poświęcić możliwie jak najwięcej uwagi przestrzeniom znajdującym się między fotelami. To właśnie tam gromadzi się najwięcej okruchów i kurzu, a choć sami rzadko tam zaglądamy, możemy mieć pewność, że potencjalny kupiec będzie bardziej ciekawski. Już po odkurzeniu należy możliwie jak najdokładniej umyć elementy plastikowe. Warto też zastanowić się nad tym, czy tapicerka nie wymaga prania. Jeśli nie użytkowaliśmy samochodu intensywnie, również tę czynność możemy wykonać samodzielnie, nic jednak nie stoi na przeszkodzie temu, aby skorzystać w tym celu z profesjonalnego wsparcia.
Co z silnikiem?
Przygotowanie samochodu do sprzedaży zakłada nanoszenie pewnych poprawek. Warto jednak pamiętać o tym, aby z nimi nie przesadzać. Jeśli naszemu potencjalnemu klientowi zależy na sprawnym pojeździe, wcale nie musi być zachwycony tym, że podczas mycia i pastowania auta nie zapomnieliśmy również o silniku. Jeśli zatem chcemy możliwie jak najbardziej korzystnie zaprezentować nasz pojazd, pod maską nie powinniśmy przesadzać ze szczotką, szamponem oraz myjką. Nie oznacza to, oczywiście, że samochód ma sprawiać wrażenie takiego, w którym silnik ostatni raz był oglądany w dniu zakupu. Jeśli jednak zastanawiamy się, w jakie rozwiązania zaopatrzyć się podczas jego czyszczenia, najlepszą opcją wydaje się sprej. I tu dobrze jest jednak poczynić pewną uwagę. Korzystanie z niego także potrafi doprowadzić do szkód, przed użyciem dobrze jest więc zainteresować się tym, jakie instrukcje dał sam producent.
Ogłoszenie jako klucz do sukcesu
Gdy uważamy, że nasze auto jest gotowe na zmianę właściciela, możemy poinformować o tym świat przygotowując stosowne ogłoszenie. Jego tworzenie wcale nie musi być przy tym trudne. W pierwszej kolejności warto zadbać o jego kompleksowość, należy podać więc jak najwięcej informacji odnoszących się do stanu samochodu. Rocznik, przebieg, informacja o pojemności i mocy silnika oraz dane na temat podstawowego wyposażenia to w takim przypadku absolutne minimum. Warto zatroszczyć się również o to, aby ogłoszenie trafiło do potencjalnych zainteresowanych. W pierwszej kolejności należy więc stawiać na Internet, a w nim zaś – na portale o zasięgu lokalnym, o których wiadomo jednak, że cieszą się dużą popularnością wśród kupujących.