Co warto wiedzieć o kuponach rabatowych?

Rabat jest prawdopodobnie najpopularniejszym sposobem stymulowania sprzedaży. Zniżka może być zastosowana do zakupów hurtowych lub do wszystkich towarów, na przykład podczas sprzedaży sezonowej. Stałym klientom często przysługują zniżki, aby zachęcić ich do powtórnych zakupów w danym sklepie. To, jakie jest znaczenie kuponów rabatowych, warto zobaczyć na przykładzie. Wyobraźmy sobie przeciętnego człowieka, któremu zdarza się, że w domu zabraknie mu detergentu, pasty do zębów lub detergentu do mycia naczyń. W wielu sklepach działają różne promocje, w ramach której kupujący otrzyma kilka kuponów z rabatem lub zapisanych na jego konto bonusów. Mogą one być wykorzystane na następny zakup. W ten sposób kupony pozwalają zaoszczędzić pieniądze, co przynosi klientom pozytywne emocje. Tak więc z czasem zwykli goście zamieniają się w lojalnych klientów, a wszystko to dzięki kuponom.

Trzeba jednak uświadomić sobie, jaki jest haczyk w tego rodzaju promocjach, chociaż ostatecznie są one opłacalne. Kupony dają konsumentom poczucie oszczędności. W zasadzie to one sprawiają, że wydajemy więcej pieniędzy. Ponadto, za pomocą kuponów możemy poznawać nowe produkty, uzyskiwać opinie o danych markach. Za pomocą kuponów klienci mogą zdobyć informacje zwrotne na temat swojej strategii marketingowej, motywować konsumentów do ponownego zakupu, przyciągnąć nowych klientów, przetestować nowe produkty, a także zwiększyć lojalności i utrzymać już posiadanych klientów.

Decydując się na skorzystanie z kuponów, które możemy otrzymać w sklepie, warto poznać zwyczaje innych konsumentów. Ponad połowa konsumentów deklaruje, że jest bardziej zorientowana spełnianiem swoich rzeczywistych potrzeb w czasie zakupów niż pragnieniami w procesie dokonywania zakupów. A zdecydowana większość z nich regularnie używa kuponów i wraca do sklepu, w którym wykorzystali lub otrzymali kupon na następny zakup. Wiele osób twierdzi, że nie kupiliby danego produktu, gdyby nie mieli kuponu. Pewna grupa konsumentów spędza dwie godziny w tygodniu, szukając zniżek i korzystnych ofert w sklepach.

Warto także wiedzieć, na jakie rodzaje towarów możemy uzyskać kupony. Najczęściej w sklepach możemy znaleźć kupony na produkty spożywcze, produkty higieny osobistej, catering, odzież, rozrywkę, produkty dla zwierząt domowych, elektronikę i pozycje gospodarstwa domowego. Kwota zniżki może być wyrażona jako procent wartości produktu lub jako wartość liczbowa. Wielu konsumentów, którzy korzystają z kuponów, jest najbardziej zainteresowanych zniżkami na określoną kwotę pieniędzy z zakupu. Wynika to z faktu, że czasami trudno jest obliczyć pewien procent kwoty. Klientom znacznie łatwiej jest odjąć dokładną liczbę, a nie procent, od wartości produktu. Z reguły konsumenci nie są bardzo zainteresowani kuponami, które oferują nieograniczone zakupy. Około 43% konsumentów uważa 25% zniżki za wyjątkowo dobry interes. Najlepsze kupony, według konsumentów, to zniżka na towary, które konsument lubi i kupi w każdym przypadku, bez względu na wszelkie promocje. Wybiorą oni także zniżkę, która w pełni rekompensuje czas i wysiłek włożony w poszukiwanie takiego kuponu.

Firmy powinny korzystać z mediów społecznościowych oraz innych narzędzi marketingowych w celu promowania rabatów i promocji. Biuletyny e-mailowe, ulotki, współpraca z witrynami, a także promocja w sieciach społecznościowych dają większe szanse na sukces. Zdecydowana większość konsumentów prawdopodobnie skorzysta z kuponu otrzymanego za pośrednictwem poczty elektronicznej. Różne kategorie konsumentów różnie reagują na kupony otrzymane za pośrednictwem listy mailingowej. W ankiecie 7 na 10 konsumentów stwierdziło, że ostatni raz użyli kuponu e-mailowego najpóźniej tydzień temu. A 82% konsumentów przyznało, że czyta wszystkie e-maile od różnych firm.

Optymalizacja sprzedaży za pomocą kuponów jest przez różne firmy bardzo rozpowszechniona. Rozważmy istotę kuponów i korzyści z nich płynące dla sklepu i konsumenta. Tygodniowe/miesięczne promocje mające na celu osiągnięcie planowanych marż zysku. Wiele firm oferuje zniżki na tydzień, miesiąc lub nawet kwartał, w czasie, gdy spodziewany jest spadek sprzedaży. Tutaj zyskuje i klient i sklep na zakupach. Wielu właścicieli marki proponuje użytkownikom zapisanie się do newslettera, a w zamian otrzymanie darmowej próbki produktu. W rezultacie, jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży są w stanie zebrać bazę danych zawierającą wiele tysięcy adresów, co przełoży się na zyski w przyszłości. Według statystyk, 70% użytkowników, którzy utworzyli koszyk na jakiejś stronie internetowej z zakupami i nie złożyli zamówienia, są gotowi wznowić proces zakupu, jeśli za to zaoferuje się im mały bonus. Wiele firm oferuje również zniżkę dla przyjaciół. Ludzie będą kupować od danej marki chętniej, jeśli wcześniej otrzymali rekomendację od kolegów, przyjaciół lub znajomych. Korzystają oni z tego, organizując swego rodzaju system poleceń. Zachęcają oni głównie tych, którzy przynoszą nowych klientów, jak i nowych użytkowników w sposób bezpośredni.