Wysyłka towarów w handlu internetowym
Handel internetowy kojarzy nam się przede wszystkim z dużym wyborem, wygodą robienia zakupów i dostarczeniem towaru bezpośrednio do domu. Sprzedawca obsługując zamówienia wykonuje cały szereg czynności, spośród których bardzo istotna jest wysyłka towarów.
Znaczenie prawidłowej wysyłki towarów
Wielu sprzedawców internetowych robi ten błąd, że nie przywiązuje dużej wagi do organizacji procesu wysyłkowego. Skupiają się oni przede wszystkim na znajdowaniu towarów w niskich cenach oraz na tworzeniu ciekawych zdjęć produktów i ofert. Tymczasem o zadowoleniu klienta z zakupów bardzo często decyduje właśnie wysyłka. Często bywa tak, że na nic zdaje się atrakcyjny produkt w dobrej cenie, gdy nie trafi na czas do klienta, będzie dostarczony z uszkodzeniami albo klient będzie musiał jechać po niego do odległego punktu obsługi paczek. Jak widać jest niezmiernie ważne, aby odpowiednio zabezpieczać paczki, wysyłać je w terminie i współpracować tylko z solidnymi spedytorami.
Dlaczego sprzedawcy popełniają wiele błędów na etapie wysyłek?
Dzieje się tak, dlatego, że wielu z nich nie docenia wagi procesu wysyłkowego. Dodatkowo duża część sprzedawców za bardzo skupia się na chęci maksymalizowania zysków. Z przesyłkami kurierskimi jest tak jak z innymi produktami, to, co jest tanie zwykle jest niskiej jakości. Oczywiście nie można też przesadzać z cenami w drugą stronę, bo jeśli klient zobaczy, że wysyłka lekkiego przedmiotu kosztuje ponad dwadzieścia złotych to zrobi zakupy gdzie indziej. Jeśli wybieramy na miejsce handlu Internet to musimy sobie zdawać sprawę, że nasza praca nie kończy się w Internecie. Wysyłkę trzeba traktować bardzo poważnie, bo to od niej w dużej mierze zależy czy klient powróci na kolejne zakupy.
Jak prawidłowo pakować zamówienia?
Przede wszystkim nie należy oszczędzać na materiałach do pakowania, bo w ten sposób możemy zniweczyć cały trud włożony w pozyskanie klienta. Jeśli mamy delikatne przedmioty dekoracyjne, które mogą się pognieść wysyłajmy je w pudełkach. Gdy chcemy wysłać tekstylia czy ubrania w foliopaku miejmy na uwadze, że jeden nie wystarczy a dodatkowo warto kilka razy owinąć przedmiot filią typu stretch. Gdy korzystamy z usług poczty możemy drobne przedmioty wysyłać w kopertach bąbelkowych. Jest to bezpieczne i wygodne, bo takie pakowanie zajmie najmniej czasu. Gdy wysyłamy przedmioty podatne na uszkodzenia jak chociażby elektronika, sprzęt AGD ubezpieczajmy je dodatkowo i koniecznie dbajmy o naklejenie oznaczeń ostrzegawczych.
Ponadto należy pamiętać o dobrym wizerunku firmy. Najlepiej zawsze wyglądają oryginalne opakowania firmowe, warto używać także taśm klejących z logo. Internet jest pełen tego typu akcesoriów firmowych. Nie należy też pakować przedmiotów niechlujnie ani też w sposób, który utrudnia ich rozpakowanie.
Z kim najlepiej współpracować w zakresie wysyłek?
Możliwości jest, co najmniej kilka. Do małych i lekkich przedmiotów sprawdza się poczta, jednak trzeba tutaj uważać na ceny. Poczta ma określone własne gabaryty kopert oraz przedziały wagowe, które łatwo przekroczyć a dopłata będzie bardzo duża. Oprócz tego poczta ma w ofercie paczki pocztowe i przesyłki kurierskie. Nie jest to niestety oferta godna polecenia, bo ceny są podobne jak u kurierów a czas dostarczenia wyjątkowo długi. Ponadto warto mieć na uwadze, że poczta odrzuca większość reklamacji dotyczących zbyt długich wysyłek.
Kolejny sposób na wysyłki to paczkomaty. Obecnie zyskują one na popularności, w Polsce jest ich już ponad 5000 i ciągle dostawiane są kolejne. Paczkomaty bardzo lubią osoby młode. Ich najważniejsza zaleta dla klientów to możliwość wyjęcia paczki o dowolnej porze, dzięki temu nie trzeba w domu czekać na kuriera. Sprzedawcy również mają swoje korzyści wynikające z korzystania z paczkomatów. W maszynach tych można nadawać nie tylko przesyłki paczkomatowe, ale także i kurierskie. Ceny w paczkomatach są niskie, ale tylko w przypadku współpracy firmy z Allegro. W pozostałych wypadkach zbliżają się do normalnych stawek firm kurierskich.
Wreszcie trzecia i najlepsza opcja dla firm to przesyłki kurierskie. Ich główna zaleta to szybkość dostarczenia. Większość paczek na terenie kraju trafia do klienta na drugi dzień i co ważne dostarczana jest bezpośrednio do domu czy firmy. Ceny w firmach kurierskich są bardzo różne, dziś już niewiele z nich uzależnia współpracę od podpisania umowy. Internet jest pełen specjalnych stron, gdzie można sprawdzać, kto dzisiaj wyśle nam przesyłkę najtaniej. Jednocześnie z firmami kurierskimi również trzeba uważać, bo mają swoje wpadki, typu zagubienie paczki czy wysłanie jej pod niewłaściwy adres. Niektóre z nich potrafią także niesłusznie doliczać dopłaty za rzekome przekroczenie wagi. Trzeba, więc dokładnie pilnować swoich rozliczeń i w razie potrzeby korzystać reklamacji.
Osoby zajmujące się handlem w sieci Internet powinny dużą wagę przywiązywać do procesu wysyłkowego, bo niesolidny spedytor może zniweczyć wcześniejsze starania. Zawsze po wysłaniu zamówienia trzeba monitorować czy faktycznie dochodzi ono do klienta i w jakim czasie.