Czym są współczesne galerie handlowe?

Nie każdy konsument wie, jak zmieniają się galerie handlowe zgodnie z nowymi potrzebami klientów. Eksperci od rynku twierdzą, że średnio 25% konsumentów zaczęło odwiedzać centra handlowe częściej niż 10 lat temu. Dlaczego tak się dzieje? Ludzie w obecnych czasach potrzebują więcej miejsc do wypoczynku, komunikacji i pracy. W związku z tym galerie handlowe powiększają powierzchnie rekreacyjne, rozrywkowe i dziecięce. Zakupy w takich kompleksach stają się przyjemnym bonusem. Tutaj (w atrium) odbywają się różnego rodzaju wystawy, pokazy sztuki, koncerty, promocje, innymi słowy wydarzenia niezwiązane w powszechnej wyobraźni ze sklepami. Projekty te przypominają raczej wielkie rodzinne ośrodki wypoczynkowe. W ten sposób zmniejsza się liczba odwiedzających stare centra handlowe, które nie zaspokajają nowych potrzeb klientów.

Warto sobie także wyobrazić, w jaki sposób projektowane są nowe centra handlowe. Oczywiście, dostępność transportowa odgrywa ważną rolę w sukcesie galerii handlowej. Lepiej jest rozpocząć budowę nowych obiektów w miejscach, które już wcześniej z różnych względów odniosły sukces. Ważne jest również, aby koncepcja spełniała potrzeby odbiorców docelowych. Dlatego też badania marketingowe są obowiązkowe przed rozpoczęciem projektowania takiego budynku. W niektórych obszarach ludzie potrzebują nie tylko i nie tyle sklepów, ale dodatkowych usług, np. rozrywki.

Do organizacji dodatkowych funkcji projektu należy jednak podchodzić bardzo ostrożnie. Wszelkie galerie to przede wszystkim obiekty handlowe. Ważne jest, aby dobierać sklepy bardzo ostrożnie. Wiele centrów handlowych nie jest już odwiedzanych, ponieważ prezentowane w nich marki lub formaty sklepów tracą na popularności. Na przykład obecnie obserwuje się rosnące zainteresowanie konsumentów formatem domu towarowego (różne marki są reprezentowane na jednym dużym obszarze). Detaliści jednoczą się w takiej sytuacji, ponieważ łatwiej jest sprzedawać swoje towary. Każdy najemca ma zwiększoną frekwencję i, w konsekwencji, zysk. Format ten rozwija się zarówno w nowych, jak i starych galeriach handlowych.

Jeśli centrum handlowe odniesie sukces, nie trzeba go przerabiać. A jeśli nie, metody zmiany mogą zależeć od różnych czynników. Aktualizując projekty, bierzemy pod uwagę kilka scenariuszy zmiany najemcy (w tym ich połączenie w jedną powierzchnię), a także rozważmy rozwój części rozrywkowej i pomocniczej. Klient często płaci architektom za zaprojektowanie udanego centrum handlowego na podstawie szkieletu już zbudowanego kilka lat temu budynku. Musi on być wykonany z zastosowaniem technologii i spełniać wszelkie nowoczesne wymagania.

Przede wszystkim należy skorygować błędne decyzje planistyczne. Zamiast jednej centralnej galerii trzeba stworzyć okrągłą obwodnicę, zmniejszając w ten sposób głębokość sklepów i czyniąc je bardziej atrakcyjnymi dla potencjalnych najemców. Warto przenieść także schody ruchome w celu stworzenia pionowych połączeń pomiędzy piętrami. Warto także uwzględnić dodatkowe wejście na końcu budynku, tak aby mieszkańcy pobliskich domów nie musieli obchodzić centrum handlowego w kółko. Dodaliśmy tu dwóch zielarzy: są wygodne dla wszystkich grup odwiedzających. Jest to istotne zarówno dla starszych osób, jak i młodych matek z wózkami. Przy zmianie centrum handlowego ważne jest, aby zrozumieć problem i zaproponować rozwiązanie, które jest korzystne dla wszystkich, czyli gości, najemców i inwestorów. Tylko wtedy, gdy ten warunek jest spełniony, projekt może zakończyć się sukcesem.

Istnieje opinia, że profil sklepów może się zmienić z punktu sprzedaży na salon wystawowy. Z jednej strony, możliwe jest, aby nie tracić czasu na chodzenie do sklepu, jeśli wszystko jest sprzedawane online. Z drugiej strony, wielu ludzi chce zobaczyć, dotknąć, przymierzyć przed zakupem. Ale dlaczego nie kupić tego, co lubimy od razu w sklepie? Salony wystawowe mogą być naprawdę wymagane tylko w przypadku odpowiednio niskich cen (taniej niż poza Internetem). Ale jeśli cena jest taka sama, to przychodząc do sklepu i wybierając jedną rzecz, osoba nabywa ją tam. Co ciekawe, teraz na Zachodzie, niektóre metody on-line są już przenoszone do tradycyjnych sklepów z odzieżą. W przymierzalniach instalowane są monitory, na których można znaleźć odpowiednie zestawy do wybranej pozycji.

W większości przypadków architekt nie może pracować tylko samodzielnie. Stworzenie projektu to wspólna praca z klientem. Nawet najbardziej profesjonalny architekt nie posiada własnego marketingu i nie rozumie w pełni zawiłości realizowanego przedsięwzięcia. Wszystko to jest mu wyjaśnione przez klienta, a on organizuje przestrzeń tak, że galerie będą nie tylko rozpoznawalne, ale także funkcjonalne. Tu powinno być wygodnie sprzedawać i kupować. Im jaśniej sformułowane są cele, sformułowany jest zakres wymagań i obowiązków, opisane są procesy operacyjne, tym większe są sukcesy projektów. Zazwyczaj koncepcja centrum handlowego jest rozwijana w oparciu o preferencje grupy docelowej, a pula najemców często determinuje rozwiązania wewnętrzne całego kompleksu.